Waarom bezoekersstatistieken bijhouden?

Weten wie de bezoekers op uw website zijn is een begin, maar wat kunnen deze gegevens voor u nog betekenen?

Scroll down

Vroegtijdig lokale trends ontdekken

Een goede analyse van de bezoekers op uw website kan van een onschatbare waarde zijn. U kan op het web vele wereldwijde trends vinden. Voor ons Belgenlandje krijgen we deze informatie minder frequent voorgeschoteld, maar van tijd tot tijd komen ook bij ons nieuwe inzichten aan het licht. Die globale inzichten zijn waardevol, maar kunnen afwijken van de lokale trends

Door uw website uit te rusten met een degelijke analysetool, bent u in staat het gedrag van uw bezoeker vanaf het eerste ogenblik van zijn bezoek te analyseren. Los van globale trends, kan het zijn dat uw bezoekers deze trend niet volgen, en het is een groot voordeel als u dit weet. U kan hierop inspelen, zowel online als offline.

Het gedrag van uw bezoeker begrijpen, én daarop reageren

Haken de gebruikers af, of net niet?

Een goed geïmplementeerde tool geeft u ook een kijk op het proces die een (mogelijke) klant doorloopt. In dit proces kunnen we vaststellen dat een klant ofwel afhaakt, of zich engageert. Indien een groot aantal klanten afhaakt, kunnen we bekijken hoe dit precies komt en reageren we op dergelijke vaststellingen. Hiervoor kunnen we verschillende aanpassingen aan uw website doorvoeren:

  • Het design van de pagina aanpassen
  • De pagina inhoudelijk aanpassen zodat de inhoud strookt met wat de gebruiker zoekt
  • Advertenties gaan optimaliseren zodat ook deze de (be)zoekende gebruiker correcter informeren

Worden de veronderstellingen bevestigd?

We veronderstellen bepaalde gedragspatronen bij de gebruiker. Deze veronderstellingen dienen bevestigd te worden. Door het controleren van gebeurtenissen, zoals het klikken op de "Contacteer onsknop die op een specifieke plaats zichtbaar is, krijgen we een beter zicht op het goed of niet functioneren en engageren van dergelijke implementaties. Er kan een verkeerde veronderstelling gemaakt worden, die we al snel kunnen opmerken en hierop de website aanpassen. Zo krijgt de investering in uw website de waarde die het verdient:

  • Uw klant voelt zich beter begrepen, waardoor zijn engagement verhoogt
  • U heeft een beter inzicht in het gedrag van uw klant
  • U krijgt de mogelijkheid op een budgetvriendelijke manier creatief uw klant te informeren

Marketing beter laten renderen

Bij het maken van publiciteit, of dit nu betalend is of niet, hebben we het voordeel de verschillende mediums te kunnen analyseren. Met vooraf bepaalde doelstellingen in het achterhoofd, kunnen we die media aanspreken die in het verleden effectief bleken. Indien we nog niet over deze historische data beschikken, kunnen we de informatie die we binnenkrijgen gebruiken om de huidige strategie aan te passen, indien dit nodig blijkt te zijn.

Evaluatie en evolutie in het online marketingproces komen zowel uw bedrijf als uw klanten ten goede. Klanten worden steeds beter geïnformeerd en aangesproken. Die dynamiek in het veranderlijke aanspreken van uw klant, houdt de klant oplettend en nieuwsgierig.

Besluit

Het niet opvolgen van de bezoekersstroom binnen uw website belemmert uw bedrijf om efficiënt te groeien. De bezoeker geeft u feedback over hoe effectief uw website hen overtuigd in de professionaliteit en geloofwaardigheid van uw bedrijf. Zorg er dus altijd voor dat u over de juiste informatie beschikt die u op voorhand die extra voorsprong geeft.